Ez a játék fejleszti az érzelmi intelligenciát, az önismeretet, segít a kapcsolataink ápolásában és a beszélgetéseink elmélyítésében.
Mit tartalmaz az Érzel-mese fejlesztő játék?
A játék 3 kártyacsomagból épül fel:
14 karakter:
óvodás fiú-lány, kisiskolás fiú-lány, kamasz fiú-lány, fiatal felnőtt nő-férfi, középkorú nő -férfi, idős nő-férfi,kisbaba, fogyatékkal élő
Érzelmek: 15 érzelempár fiú-lány változatban
- öröm,
- szomorúság,
- meglepődés,
- büszkeség,
- bizalom,
- düh,
- undor,
- félelem,
- megkönnyebbülés,
- megvetés,
- gondoskodás-segítőkészség,
- irigység,
- magány-egyedüllét-kirekesztettség,
- feszélyezett-zavarban van-szégyen,
- szeretet-hála,
Helyszínek/szituációk 10 db kártya
A kártyák egyik oldalán helyszín, a másik oldalán szituációk találhatóak ugyanazon a helyszínen.
A játékban levő helyszíntáblák a gyermekek számára ismerős, napi szinten megjelenő színtereket ábrázolnak, így minden tábla rengeteg történetet, eseményt hív elő gondolataikból.
Érzel-mese 12+1 játékötlet, a szabályfüzetben.
Néhány ötlet:
– Vegyük példának a mindenki számára ismert Memóriajátékot. Ehhez csak az érzelemkártyákra lesz szükségünk. Célunk, hogy a fiú-lány párokat megtaláljuk. Eközben azonosíthatjuk, megnevezhetjük az éppen felfordított érzelmeket, így rögzülnek a gyerekekben.
– Pantomim – Ebben a játékban a fiú kártyákat felfordítva kitesszük az asztalra, a lánykártyákból titkosan húz a játékos egy érzelmet és testtartással,mimikával próbálja megmutatni. Aki elsőnek kitalálta, hogy melyik az adott érzelem és megtalálja az asztalon a párját, kap egy pontot.
– Minek örülne egy nagypapa? Adjunk a gyermek kezébe egy karaktert és egy érzelmet, majd kérjük meg, hogy meséljen nekünk kicsit arról, hogy szerinte az adott személy mikor élheti át a képen látott érzelmet, ezzel segítve neki, hogy mások érzéseiben is gondolkodjon, ne csak a saját kis világában éljen.
-A helyszínkártyákat használhatjuk például a Ha erre járok ezt érzem… játékvariációhoz. Adjunk egy helyszínkártyát a kisgyereknek, majd ő válassza ki az érzelmek közül azt, amit érezni szokott az adott helyen. Ebből persze kezdeményezhetünk beszélgetést, hogy mi szokott történni, ami miatt így érez. Lehet, hogy a játszótérrel kapcsolatban valaki hálát érez, mert múltkor elveszett az egyik lapátja, de visszaadták neki, valaki pedig fél, mert kiesett a hintából.
– Mit érezhet?
– Mese az érzésekről…
– Akkor azt mondtam magamnak…
– Anya, apa ezt mondja
– Mit mondanál neki?
– Akkor azt mondtam magamnak…
– Tabula rasa…
– Szituációk -Agymanók
Milyen problémák adódhatnak, ha nem figyelünk az EQ fejlesztésére?
- könnyen stresszessé válik
- túlságosan passzív, háttérbe vonul a gyermek
- épp ellenkezőleg csakis agresszióval tudja érvényesíteni önmagát
- korlátozott az érzelmi szókincse, nem tudja kifejezni magát
- gyorsan ítélkezik
- nem tudja elengedni negatív érzelmeit, félelmeit
- nem tud megbocsátani, sokáig haragszik
- sokszor érzi magát magányosnak, úgy érzi, hogy senki nem érti meg
- nem ismerik fel gyengeségeiket, mindenkinek van
- folyamatosan eltakarja magát, nem fedi fel érzelmeit, ő sosem mérges
- másokat okol a saját érzéseiért
- könnyen megsértődik, sokat duzzog
Milyen fejlődés érhető el a játékkal?
- legyenek tisztában értékeikkel, önmagukkal való elégedettség érzését ismerjék
- ismerjék fel a bennük megbúvó érzelmeket
- gondolkodjanak el, ismerjék fel a másokban lévő érzelmet
- tudjanak kapcsolatokat teremteni, találják meg az örömöt a másokkal való együttlétben
- konfliktusokat tanulják meg megoldani empátiával
- bennük lévő feszültséget oldani tudják vágyaik késleltetésével
- tanuljanak meg segítséget kérni és elfogadni
- félelmeiket megszelídíteni
- veszteségeket feldolgozni
- gondoljanak bele a mások helyzetbe -érzékenyítéssel a fogyatékkal élők világát, nehézségeit gondolják át
- bízzanak társaikban, az előttük álló jövőben